Ćwiczenia

Siedząc na jednym pośladku

Czas: około 15 minut
  1. Usiądź na krześle blisko krawędzi, starając się nie garbić, postaw obie stopy płasko na podłodze. Dłonie połóż swobodnie na udach lub kolanach. Poczuj jak siedzisz, gdzie jest głowa w przestrzeni np. do przodu czy do tyłu od bioder? Czy bardziej nad prawym czy nad lewym biodrem? (W samym procesie obserwacji siebie lepiej jest mieć oczy zamknięte, zwiększa się wtedy nasza wrażliwość na bodźce płynące z ciała, oczywiście, jeśli jest Ci z tym wygodnie). Jak obciążone są pośladki oraz stopy? Jak oddychasz?
  2. Usiądź teraz na lewym pośladku, na krawędzi krzesła tak, że prawy pośladek będzie poza krzesłem z boku. Znajdź wygodny sposób siedzenia w tej pozycji. Teraz zacznij przybliżać prawy pośladek do podłogi. Wykonaj mały i delikatny ruch, pozostając cały czas w komfortowym zakresie. To ważne! Poczuj jak robisz ten ruch. Czy głowa pochyla się na bok? Jeśli tak, to, na który: prawy czy lewy? Którą stopę obciążasz bardziej? Jak oddychasz? Zrób kilkanaście takich ruchów i odpocznij siedząc na płaskim. Jak teraz siedzisz?
  3. Teraz wróć do tej pozycji i zacznij unosić prawy pośladek w powietrzu, do góry i poczuj czy głowę pochylasz w lewą stronę, może prawą stronę, czy pozostaje pośrodku? Spróbuj obu wersji i poczuj jak innej pracy pleców każda z nich wymaga. W jednym ruchu, gdy głowa wędruje w lewo wraz z unoszeniem pośladka kręgosłup może pozostać prosty, podczas gdy głowa zostaje pośrodku, lub pochyla się w prawo, kręgosłup musi wygiąć się w bok. Poeksperymentuj z coraz to lżejszym ruchem. Odpocznij.
  4. Teraz wróć do tej pozycji i połącz te oba ruchy, raz przybliżasz pośladek do podłogi a raz unosisz go. Pozostaw głowę, pośrodku, czyli tak pracuj plecami, aby kręgosłup wygiął się w bok tak, że czubek głowy pozostaje na miejscu, gdy miednica pochyla się raz w jedną raz w drugą stronę. Zrób kilkanaście takich ruchów i odpocznij. Poczuj jak inaczej siedzisz na obu pośladkach. Co zaskakuje Cię najbardziej?
  5. Wróć do tej pozycji, tym razem połóż lewa rękę na głowie tak, że lewy łokieć jest skierowany w lewo, kontynuuj ten ruch prawym pośladkiem w górę i w dół. Tym razem jednak, gdy unosisz prawy pośladek pochyl głowę (razem z ręką) w prawo tak, że lewy łokieć kieruje się do sufitu. Gdy obniżasz prawy pośladek do podłogi to pochyl głowę w lewo tak, że lewy łokieć kieruje się w stronę podłogi. Pobaw się tym ruchem chwilę, szukając jak zwykle coraz lżejszego i łatwiejszego ruchu. Zaproś całą długość kręgosłupa do tego ruchu tak, aby pracował równomiernie!
  6. Odpocznij na płaskim i poczuj różnicę miedzy prawą i lewą stroną. Jak się czujesz z tą różnicą? Którą stronę wolisz? Dlaczego? Daj sobie chwilę na zasymilowanie tego doświadczenia asymetrii. Czasem poprzez doświadczenie i odkrycie jednego stanu łatwiej odkryć stan do niego przeciwny, czyli w tym przypadku symetrię. Można by, zatem powiedzieć, gdy szukasz symetrii, zanurz się na chwilę w asymetrii. Oczywiście nie zawsze musi się to sprawdzać. Na chwilę wstań i zaobserwuj jak czujesz się stojąc, czy czujesz różnicę między prawą i lewą stroną, czy jedna noga podpiera Cię solidniej? Która?
  7. W dowolnym momencie możesz poeksperymentować z drugą stroną. W tym celu usiądź na prawym pośladku tak, że lewy jest poza siedzeniem i zacznij od opuszczania lewego do podłogi. Potem zacznij go unosić, aby w końcu połączyć oba ruchy, opuszczania i unoszenia. Zrób takich ruchów kilkanaście i odpocznij. Potem pobaw się z tym ruchem trzymając prawą rękę na głowie tak, że prawy łokieć skierowany jest w prawo i gdy obniżasz lewy pośladek w dół to pochylasz głowę o prawo (kierując łokieć w stronę podłogi) a gdy unosisz lewy pośladek to pochylasz głowę w lewo unosząc jednocześnie łokieć w stronę sufitu. Odpoczywaj tak często jak potrzebujesz i obserwuj jak robisz ten ruch po tej stronie. Czy po tej stronie jest Ci łatwiej? Zaangażuj cały kręgosłup do tego ruchu!
  8. Odpocznij, poczuj swoje plecy, poczuj jak głowa jest osadzona na kręgosłupie? Jak teraz siedzisz?
[wróć na początek]